Γεροντολογία - Γηραγωγική
= αρχ. γήρας+ άγω (=καθοδηγώ)
Η ζωή δεν έχει ηλικία!
Πολλές συζητήσεις έχουν γίνει στην επιστημονική κοινότητα για το αν θα έπρεπε να τεθούν ηλικιακά όρια για τη γηραγωγική.
Ο ρόλος της Γηραγωγικής είναι να καθοδηγεί και να συμβουλεύει για μια καλύτερη ζωή μετά το κατώφλι της «ενήλικης» ζωής. Επικεντρώνεται στις αλλαγές που συνοδεύουν αυτήν την περίοδο της ζωής μας όπως η διάθεση του “ελεύθερου χρόνου”, η πιθανή χειροτέρευση της υγείας, οι αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση, η απώλεια ενός συντρόφου ή/και φίλων ακόμα και οι αλλαγές που προκύπτουν όταν τα παιδιά φεύγουν από το πατρικό σπίτι.
-
Ποιές είναι οι ανάγκες που προκύπτουν μετά από αυτές τις αλλαγές;
-
Πώς μπορώ να διαμορφώσω το σπίτι μου ώστε να μην γίνει η φυλακή μου;
-
Πώς μπορούμε να συνεχίσουμε μια υγιή ζωή ακόμα κι αν ο πιο κοντινός μας άνθρωπος δε μας αναγνωρίζει;
-
Ποιές είναι οι δυνατότητες/ικανότητες του κάθε ατόμου ξεχωριστά και πώς μπορούν αυτές να δώσουν νέες προοπτικές στη ζωή μας;
«Γηράσκω αεί διδασκόμενος» έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες και βεβαίως δεν αναφέρονταν μόνο στο σχολείο και στην εκπαίδευση. Οι εμπειρίες, οι κοινωνικές συναναστροφές, η ίδια η ζωή είναι οι δάσκαλοι, οι οποίοι μας διδάσκουν καθημερινά είτε εκούσια, είτε ακούσια.
Σκοπός της Γηραγωγικής είναι να αναγνωρίσουμε τις δυσκολίες, τα αίτια και να συμφιλιωθούμε με τις προσωπικές μας ανάγκες. Αναζητά τις πηγές δύναμης και ζωτικότητας που κρύβει ο καθένας μας μέσα του ώστε να τις επαγρυπνήσει και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής μας. Έτσι, νιώθουμε σαν να γυρνάμε το ρολόι προς τα πίσω γεμίζοντας ενέργεια και δύναμη.
Μπορεί να λειτουργήσει είτε προληπτικά και προνοητικά προετοιμάζοντας νεότερους για την περίοδο που θα έρθει (για τους ίδιους ή τους γονείς τους), είτε παρεμβατικά σε καταστάσεις κρίσης για τα ίδια τα άτομα που βρίσκονται καταμεσής αυτών των αλλαγών και νιώθουν παγιδευμένα.
… Γηράσκω αεί…εξελισσόμενος!...
Απευθύνεται σε:
• άτομα που χρειάζονται συμβουλευτική για προβλήματα λόγω ΗΛΙΚΙΑΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ (για τους ίδιους ή άλλους)
• άτομα που θέλουν να ενημερωθούν για τις δυνατότητες ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗΣ τους μετά τη συνταξιοδότηση
• άτομα που χρειάζονται υποστήριξη μετά την ΑΠΩΛΕΙΑ αγαπημένου τους προσώπου
• οικογενειακούς και άτυπους φροντιστές που θέλουν να ενημερωθούν για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουν καταστάσεις στο περιβάλλον τους, ή το επάγγελμά τους όπως ΑΛΤΣΧΑΙΜΕΡ, ΠΑΡΚΙΝΣΟΝ, ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ, ΑΠΩΛΕΙΕΣ κλπ.
• Εταιρείες και φορείς που επιθυμούν να οργανώσουν σεμινάρια και ομιλίες για την καλύτερη προετοιμασία για τη συνταξιοδότηση
Παλαιότερα, ο παππούς και η γιαγιά, ο γέροντας και ο ηλικιωμένος ενέπνεε σεβασμό για τις γνώσεις του και την εμπειρία ζωής του. Θεωρούνταν σοφός και ενέπνεε εμπιστοσύνη. Σήμερα ούτε οι ίδιοι οι μεγαλύτεροι συνάνθρωποί μας δεν θέλουν να ονομάζονται ηλικιωμένοι, γέροντες κλπ. Αυτές οι λέξεις δηλώνουν αδυναμία, απραξία, ανάγκη για φροντίδα και εξάρτηση από άλλους.
Μετά από πολλές πιέσεις και αγώνες, οι οργανώσεις ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας (seniors) κατάφεραν να πείσουν πως πλέον οι γενιές των 50άρηδων, 60άρηδων, 70άρηδων είναι πού διαφορετικές σε σχέση με το παρελθόν. Είναι πιο υγιείς και εύρωστοι από ποτέ, έτοιμοι να προσφέρουν στην κοινωνία και στον εαυτό τους. Με βάση τις γεροντολογικές έρευνες οι πολιτικές στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο αλλάζουν προκειμένου να αλλάξει η εικόνα των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας από αδύναμους σε ενεργούς, γεμάτους ζωντάνια και υγεία, έτοιμους να προσφέρουν. Μια ομάδα ατόμων σε μια ηλικία που μέσα από την εμπειρία της μπορεί να προσφέρει δημιουργικότητα αρκεί να της δοθούν οι κατάλληλες ευκαιρίες και δομές!